Dengan bermulanya tahun 2020-an, Gen Z menyatakan kehadiran mereka di dunia adalah dengan perspektif yang berani dan estetika yang lebih konfiden. Gen Z dengan bangganya bereksperimen dengan identiti mereka, setelah membesar dengan internet yang mempunyai pelbagai pendapat. Mereka membawa peralihan budaya dengan bentuk organik, unsur berwarna-warni dan corak bertembung yang menguasai seni, media, fesyen dan reka bentuk dalaman. Trend ini menjatuhkan minimalisme yang pernah terkenal dahulu.
Tema reka bentuk rakus melonjak ke atas algoritma media sosial, mengumpul lebih ramai pengikut. Seperti namanya, maksimalisme adalah tentang memaksimumkan segala-galanya daripada warna dan tekstur kepada bahan dan bentuk.
Tidak seperti trend internet yang viral, Gen Z tidak mencipta kemaksimaman. Sama seperti gaya reka bentuk itu sendiri, sejarah maksimumisme berlapis-lapis dengan pelbagai pengaruh. Trend ini boleh dikesan kembali di Eropah pada abad ke-16, apabila orang kaya mendedahkan gaya berlebihan mereka kepada umum melalui lukisan bilik berperabot lengkap. Selepas beberapa dekad, gaya itu muncul semula di rumah era Victoria sebagai bentuk ekspresi diri dan identiti. Maximalisme terus memudar dan memudar seiring dengan ‘minimalisme’, berikutan kemelesetan ekonomi.
Maksimalisme sememangnya salah satu daripada banyak pemberontakan Gen Z terhadap cara generasi lama. Dengan lebih banyak masa terluang dan sumber dalam talian, pengubahsuaian rumah DIY semakin popular. Idea maksimalisme meletus melalui dinding rumah yang membosankan dan orang mula berasa kecewa kerana dianggap mendambakan keseronokan visual.
Melalui maksimalisme, rumah menjadi muzium minat peribadi, hobi, dan kenangan berharga.