Martin akan memberitahu di sebalik tabir biopik terbaru Baz Luhrmann.
Terdapat banyak penghibur yang memikat penonton mereka dengan bunyi yang menentang budaya dan aksi yang menggiurkan. Secara visual, bagaimanapun, terdapat beberapa superstar yang telah memupuk imej yang berbeza daripada Elvis Presley. Biopik terbaharu Baz Luhrmann Elvis (dikeluarkan pada 24 Jun 2022) meneroka arka kehidupan Presley yang menarik, riuh rendah, malang dan mengujakan—yang kebanyakannya disampaikan melalui pakaiannya.
Untuk persembahan pertama Elvis (Austin Butler) dalam filem itu, dia memakai sut merah jambu sutera yang mengujakan penontonnya hampir sama seperti muzik dan pergerakannya. “Baz sentiasa bercakap tentang menonjolkan sifat punk Elvis yang wujud, seksualitinya, sifat memberontaknya, kehadirannya yang mengejutkan dan kesannya terhadap generasi muda,” kata pereka pakaian Elvis, Catherine Martin. “Dia mempengaruhi budaya melalui cara dia mempersembahkan dirinya, rambutnya, pakaiannya, pergerakannya, muziknya.” Sejarah juga mempersembahkan simbolisme fesyen yang matang sebagai tafsiran.
Dalam usaha Martin mengejar komponen visual yang digelar sebagai “opera tragis Amerika,” dia dengan berhati-hati menyelidiki garis antara replikasi yang tepat dan tafsiran artistik direktor Luhrmann. Martin, yang berkahwin dengan Luhrmann dan telah mengerjakan filem terdahulunya termasuk Romeo dan Juliet, The Great Gatsby, dan Moulin Rouge, menyatakan bahawa ini adalah filem pertama yang dia kerjakan berdasarkan orang sebenar.
Sememangnya, proses penyelidikan adalah meluas. Bukan sahaja Luhrmann, Martin, dan krew mereka menggunakan setiap perkara dan cara yang mereka boleh, mereka juga menghabiskan berjam-jam di Graceland, menyelami dunia Elvis. Martin sendiri menggali menggali ke dalam arkib untuk mencari butiran kecil setiap jumpsuit manik dan sut sutera.
Walaupun pakaian untuk watak Elvis perlu dipatuhi dengan lebih ketat dari segi estetik, krew membuat elaun dalam reka bentuk untuk perkadaran – Butler dan Presley asal bukanlah saiz yang sama. Untuk Priscilla Presley [isteri Elvis yang dilakonkan oleh Olivia DeJonge], Martin menggunakan kreativitinya dalam kapasiti yang lebih besar, bekerjasama dengan Prada dan Miu Miu untuk melonjakkan gayanya. (Mereka juga bekerjasama dalam suit burgundy Elvis). Peminat Prada akan mengenali salah satu cetakan ikonik reka bentuk Miuccia Prada daripada koleksi musim bunga ’96 yang dibumbui di seluruh ensembel Priscilla. Selepas filem itu dikeluarkan, Martin berkongsi tentang proses reka bentuk pakaiannya, pendapatnya tentang gaya peribadi Elvis, dan kesalinghubungan antara filem dan fesyen.
Martin telah mengerjakan begitu banyak filem Baz Luhrmann. Jadi, apa yang membezakan yang ini daripada yang lain?
“Sebenarnya, saya rasa skalanya, yang kedengaran tidak masuk akal, kerana semua filemnya mempunyai skala yang besar. Yang ini sangat besar dalam cita-citanya kerana ia merangkumi semua dekad. Ia juga mengenai orang sebenar, yang sebahagiannya masih hidup. Oleh itu, ia memberi sedikit tekanan pada produksi dan subjek, serta cara anda menanganinya dengan penuh hormat, yang sememangnya sesuatu yang Baz mahu lakukan.
Dan jelas sekali, ia juga filem tentang kehidupan seorang lelaki, hubungan rumit dia dengan pengurusnya, konflik antara seni dan perdagangan, apa ertinya menjadi terkenal. Ini semua berlatar belakangkan masa yang sangat huru-hara dalam sejarah Amerika.
Anda kehilangan sifat naif selepas Perang Dunia Kedua di Amerika. Anda mempunyai pengasingan, pergerakan Hak Sivil, Perang Vietnam, revolusi seksual, kebangkitan gerakan feminis, hippiedom, budaya dadah. Dalam tempoh 20 tahun, keadaan menjadi agak gila. Saya fikir apa yang menarik apabila Baz menerangkan subjek itu ialah ia bukan sekadar biopik. Ia jauh lebih besar. (Ini adalah kata-kata saya, bukan dia.) Ia seperti opera tragis Amerika yang saya fikir adalah cara yang sangat menarik untuk meneroka, bukan sahaja tempoh masa itu, tetapi kehidupan seseorang.” kata Martin.
Ramai yang tahu, Martin mempunyai standard yang tinggi dalam hal penyelidikan. Jadi apakah rupa proses itu?
“Baiklah, Baz agak terdesak. Dan ia bermula semasa proses penulisan. Dia menetapkan kami beberapa tugas penyelidikan visual untuk perkara yang dia mungkin mahu untuk menyervis skrip. Jadi sebagai contoh, kami membuat carta yang luas bagi setiap jumpsuit yang pernah dipakai Elvis, apabila dia memakainya, jika terdapat sebarang anekdot tentang pakaian jumpsuit itu yang menarik, atau yang mungkin akan menjadi titik cerita.
Apa yang menarik perhatian orang ramai ialah betapa simbolisme fesyen sudah ada dalam naratif ini. Martin mempunyai konflik besar ini di mana masyarakat cuba meletakkan Presley sebagai simbol penindasan. Adakah Martin berasa sangat teruja untuk bekerja dengan maklumat itu?
“Baz sentiasa bercakap tentang punk Elvis, seksualitinya, sifat memberontaknya, kehadirannya yang mengejutkan dan kesannya terhadap generasinya. Dia mempengaruhi budaya melalui cara dia mempersembahkan dirinya, rambutnya, pakaiannya, pergerakannya, muziknya. Walaupun ramai penghibur Black telah mensinergikan perkara itu, menarik untuk melihat dia melakukannya pada skala itu. Dia menjadi terkenal dalam masa hampir dua tahun— berubah secara drastik daripada kepapaan kepada kekayaan berkat televisyen dan gaya hebat Kolonel yang meletakkannya di media pada zamannya.”
Melainkan pakaian, bagaimana Martin bereksperimen dengan penampilan Presley?
“Sungguh menarik bagaimana rambut sentiasa menjadi titik kilat yang besar bagi manusia—dan mempunyai rambut panjang khususnya. Apabila anda melihat rambut Elvis sekarang, anda fikir, oh, ia adalah rambut yang sangat kacak. Ia tidak mengejutkan sama sekali. Tetapi panjang rambut itu, cara dia memotongnya, cara ia jatuh ke matanya, hakikat bahawa ia tidak pendek di sisi, tetapi sepanjang tahun 50-an, 60-an dan 70-an, ia adalah titik kilat untuk semua orang.
Rambut adalah lambang siapa kita. Di syarikat kami, kami mempunyai moto, iaitu ‘pengangkutan, penginapan, komunikasi dan rambut.’ Rambut bermaksud perasaan baik tentang diri anda, penjagaan diri dan semua isu yang ditimbulkan oleh hari rambut yang buruk dalam diri seseorang. Rambut boleh menyebabkan satu set terhenti. Kami pernah bergurau tentang rambut Austin hampir menjadi watak dalam filem itu kerana tumpuan sangat tertumpu pada rambut ini.
Rambut [Elvis] secara semula jadi berambut perang dan dia secara beransur-ansur, sepanjang tahun 50-an, mewarnakannya dengan lebih gelap dan lebih gelap. Sesetengah orang mengatakan ini kerana dia menonton filem, dan dia merasakan bintang filem lelaki cenderung mempunyai rambut yang lebih gelap. Mungkin dalam foto hitam-putih, terdapat lebih banyak kontras antara muka anda dan rambut gelap.” tambah Martin.
Dikatakan bahawa banyak bintang pada masa ini akan memakai pakaian yang mencolok supaya mereka menarik perhatian. Seperti yang diketahui, Elvis tidak mempunyai stylist.
Apakah yang ditemui sepanjang proses ini tentang pendekatannya sendiri terhadap fesyen dan gaya? Dan sejauh mana pengiraannya berbanding berapa banyak perkara yang ditemui yang sesuai dengannya?
“Saya fikir ia adalah gabungan antara perkara. Apabila anda menjumpai perkara yang sesuai dengan anda dan anda dapat menggabungkannya dalam rupa yang menggembirakan orang, perkara itu mesti disengajakan sedikit sebanyak. Apa yang luar biasa tentang Elvis ialah dia tidak datang dari tempat yang sangat bergaya. Tupelo, Mississippi, sememangnya bukan pusat gaya Amerika, tetapi Elvis mempunyai keupayaan ini untuk tidak terikat dengan apa-apa jenis konvensyen, dan melihat sesuatu atau dipengaruhi oleh sesuatu dan mensintesiskannya ke dalam pandangannya sendiri.
Dia sangat pemalu dan mengalami tahap ketakutan sepanjang hidupnya, jadi pakaian itu mungkin perisai untuknya. Tetapi dia secara semula jadi tertarik kepada kombinasi yang luar biasa dan mengejutkan. Dia memakai banyak baju renda. Dia pernah mengikat bajunya dengan gaya Peter Allen dan tidak memakai baju di bawah jaket. Dia suka pakaian sehelai. Dia sentiasa membuat pilihan yang berani.
Ibunya menganggap ini baik-baik saja jadi dia tidak pernah faham mengapa orang mempunyai reaksi ganas seperti itu terhadap cara dia mempersembahkan dirinya. Dia pastinya berenang melawan arus, tetapi dia membuat semua keputusan visual ini dengan sengaja. Dia memakai maskara dan menutup jerawatnya. Di satu pihak, Elvis ialah lelaki maskulin yang tidak segan silu. Anda merasakan kejantanan seperti ini. Dia sering memakai pakaian yang bertentangan dengan itu dalam erti kata tradisional, tetapi anda tidak pernah fikir begitu.
Jumpsuit, terutamanya pada bahagian akhir kerjayanya, mula kelihatan seperti pakaian Liberace. Tetapi ia hanya satu perkara yang menarik kerana dengan dia dalam jumpsuit, anda tidak pernah fikir oh, dia mempunyai cita rasa yang teruk. Dan mungkin ketegangan antara dua perkara itu membuatkan dia lebih menarik.”
Berapa banyak daripada pakaian ini merupakan penghormatan yang sempurna kepada ensembel terdahulu dari sejarah dan berapa banyak yang Martin gunakan sebagai hiasan kreatif? Adakah matlamat untuk mencipta semula rupa asli dengan ketepatan 100 peratus?
“Baiklah, saya rasa ada dua sesi yang jelas, pasti yang Baz pernah cakap. Terdapat ‘trainspotting’ (yang merujuk kepada kelas orang Inggeris yang boleh mengenali kereta api wap dan kereta api dari jarak yang jauh, dan mereka tahu dengan tepat model kereta api itu). Oleh itu, terdapat pakaian tertentu yang benar-benar untuk penghormatan kepada pakaian sedia ada. Sebagai contoh, jumpsuit. Kesemuanya dibuat oleh sebuah syarikat bernama B&K Enterprises [Costume Company]. Mereka membawa obor jumpsuit Elvis kerana mereka sebenarnya berhubung dengan Bill Belew yang telah mereka jumpsuit asal. Mereka berhubung dengan tukang jahit yang benar-benar meletakkan pakaian ini bersama-sama. Mereka berhubung dengan pembuat tali pinggang. Tetapi pada tahap tertentu, kami memerlukan beberapa perubahan yang halus- semudah seperti mahu trim tangan yang dijahit kerana ia berada pada skrin 40 kaki. Apabila kami mendapat jumpsuit itu, kami memakaikannya pada Austin. Kami mengubahnya secara halus kerana kami dapati apabila kami menggunakan semua perkadaran Elvis secara kasar, ia menjadi karikatur diri mereka sendiri. Pendekatannya mestilah untuk versi Elvis yang ini.” kata Martin.
Adakah pendekatan anda terhadap watak Priscilla serupa dengan watak Elvis?
“Sama seperti Elvis, Priscilla adalah ikon gaya. Kami tidak mahu mereka semula pakaiannya dengan sambil lewa dan membuat tiruan yang tidak jelas tentang siapa dia sebenarnya. Kami mahu menjaga rasa hormat kepadanya. Jadi kami bukan sahaja mendapatkan gaya rambut Priscilla dan mencubanya di kepala Olivia [DeJonge]. Shane [Thomas], ketua rambut dan solek kami, menghabiskan banyak masa, bersama-sama anak kapalnya, bekerja pada perkadaran. Dan begitu juga dengan pakaian, kami perlu melakukan perkara yang sama. Kami menyalin beberapa pakaian Priscilla dengan cara yang sama seperti yang kami lakukan untuk Elvis. Pakaian perkahwinannya dibuat dengan penuh kasih sayang. Di lokasi penggambaran di atas tar, kedua-dua pakaian sukan Elvis dan pakaian Olivia adalah reproduksi pakaian yang Priscilla dan Elvis pakai keluar dari mahkamah perceraian.”